مؤسسۀ اندیشه پویا وابسته به مؤسسه فرهنگی فاطمی دارای سه واحد اصلی است: واحد پژوهش، برنامه‌ریزی و تولید محتوا، واحد فناوری اطلاعات و واحد بازاریابی و اجرا. این سه واحد با تعامل با یکدیگر، برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نوآوری های آموزشی را دنبال می کنند. در حال حاضر جشنواره ریاضیات کانگورو و چالش علوم رایانه ببراس زیرمجموعه‌هایی از این مؤسسه هستند.

ریاضیات کانگورو یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های ترویج ریاضیات در دنیاست که با هدف ارتقای درک ریاضی دانش‌آموزان و رشد توانمندی آنان برای لذت بردن از فعالیت‌های هوشمندانۀ ریاضی در بیش از ۸۰ کشور جهان برگزار می‌شود. روز ریاضیات کانگورو، در حقیقت روز جشن گرفتن برای ریاضیات است. دانش‌آموزان در این روز بازی می‌کنند، سرگرم می‌شوند، مسئله حل می‌کنند و به ریاضیات علاقه‌مند می‌شوند. در حال حاضر، بیش از هفت میلیون دانش‌آموز در جهان به همراه معلمان و والدینشان این روز را جشن می‌گیرند و در این روز فعالیت‌های ریاضی متنوعی را برگزار می‌کنند. در جشنوارۀ ریاضیات کانگورو علاوه بر فعالیت‌های شادی‌آفرین و تفریحات ریاضی، یک چالش نیز برگزار می‌شود. تمام دانش‌آموزان در هر سطحی می‌توانند در آن شرکت کنند و همۀ شرکت‌کنندگان در آن برنده‌اند؛ هیچ کس در کانگورو بازنده نیست!

محتوای علمی مسئله‌های کانگورو پیچیده نیست و پاسخ دادن به آن‌ها نیاز به آمادگی ویژه‌ای ندارد، فقط به کمی فکر کردن و خلاقیت نیاز است!

اهداف کانگورو:

  • ایجاد فضایی شاد با هدف علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به ریاضیات؛
  • رشد توانمندی دانش‌آموزان برای لذت بردن از فعالیت‌های هوشمندانۀ ریاضی؛
  • همگانی کردن فعالیت‌هایی که به ترویج ریاضیات بین دانش‌آموزان و معلمان کمک می‌کند؛
  • تقویت اعتماد به نفس دانش‌آموزان در یادگیری ریاضیات و افزایش مهارت حل مسئله؛
  • کمک به درک کاربرد ریاضیات در زندگی روزمره.

چالش ببراس یک مسابقۀ ترویجی آنلاین است که با هدف آشنا کردن دانش‌آموزان با مفاهیم علوم رایانه و تفکر رایانشی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. این ابتکارِ جهانی می‌کوشد در قالب چالشی انگیزشی، فرصتِ توجه به علوم رایانه و تفکر رایانشی را برای مخاطبانش در سراسر جهان فراهم کند.

چالش ببراس شامل مجموعه‌ای از مسئله‌های کوتاه و نیمه‌بلند تعاملی یا چندگزینه‌ای است که معماهای ببراس (Bebras Tasks) نامیده می‌شوند. این مسئله‌ها ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم علوم رایانه دارند؛ با این حال، دانش‌آموزان حتی در دورۀ ابتدایی هم می‌توانند آن‌ها را بدون داشتن دانش قبلی در علوم رایانه حل کنند. در واقع، معماهای ببراس بدون آن که دانش‌آموزان را درگیر مسئله‌های پیچیدۀ فنی کنند، آن‌ها را با جنبه‌هایی از تفکر رایانشی و مفاهیمی از علوم رایانه مانند اطلاعات، ساختارهای گسسته، محاسبات و پردازش داده‌ها و روش‌های الگوریتمی آشنا می‌کنند.

یک معمای ببراس شامل ویژگی‌های زیر است:

  • مفاهیم انفورماتیک را در خود جای داده است؛
  • به راحتی قابل فهم است؛
  • معمولاً در سه دقیقه حل می‌شود؛
  • کوتاه است، یعنی در یک صفحه قابل نمایش است؛
  • به وسیلۀ کامپیوتر و بدون نیاز به استفاده از نرم ­افزارهای دیگر و حتی کاغذ و قلم قابل حل است؛
  • وابسته به سیستم خاصی نیست؛
  • جذاب و سرگرم­ کننده است.